به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی پیش از ظهر امروز در محل دفتر خود با رحمت الله مه آبادی مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور دیدار و در خصوص پروازهای حجاج بحث و گفتگو کرد.
بر اساس این گزارش مهندس سعید اوحدی رئيس سازمان حج و زيارت ضمن تقدير از اقدامات شركت فرودگاه هاي كشور براي ارائه خدمات مناسب به زائران خانه خدا گفت: کارهاي خوب و جديدي در عرصه خدمات فرودگاهي به حجاج صورت گرفته است و ما نيز از اين خلاقيتها استقبال ميكنيم.
مهندس اوحدي امروز در جريان ديدار با رحمتاله مهآبادي، رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور، با اشاره به وجود برخي كاستيها در زمينه اطلاعرساني در موسم حج اظهار كرد: يكي از مشكلات موجود در صنعت هوانوردي، ضعف در اطلاعرساني است، به ويژه وقتي كه به زائر در فرودگاه گفته ميشود كه پرواز او تاخير دارد، اما به او گفته نميشود كه اين تاخير چقدر است. سيستمي كه اكنون شركت فرودگاههاي كشور در حوزه اطلاعرساني راهاندازي كرده، سيستم بسيار خوبي است.
اوحدي همچنين اقدامات انجام شده در حوزه اطلاعرساني ترمينال فرودگاه امام خميني(ره)، ايجاد گيت گذرنامه كه سال گذشته وجود نداشت، تفكيك پاركينگ و آمادهسازي سالن ترمينال اين فرودگاه را اقداماتي ارزشمند برشمرد و گفت: سال گذشته كه به ديدار مقام معظم رهبري رفته بوديم، ايشان درباره سفر معنوي حج از اصطلاح بسیار قابل تاملي با عنوان «ظرفيت تمام نشدني حج» كه بايد فرهيختگان و اهل علم روي چنين ظرفيتي كار كنند، استفاده كردند. واقعيت اين است كه هم در حوزه فرهنگي و هم در حوزه اجرايي، هرچه انسان به اين مقوله ورود پيدا كند، ميبيند كه اقيانوس عميقي است.
وي ادامه داد: به يقين اطلاعرساني در حوزه فرودگاهي ويژه حج آنقدر كار بزرگ و بااهميتي است كه شايد لازم باشد چندين نفر به صورت آنلاين براي درج و بهروز رساني اطلاعات آن كار كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت ضمن تقدير از عملكرد شركت فرودگاههاي كشور به خاطر قرار دادن بخشي ويژه اطلاعرساني پروازهاي حج در پرتال فرودگاههاي كشور گفت: زائراني كه از استانهاي ديگر به فرودگاه ميآيند، به دليل استرسي که دارند و همچنين نگرانيهايي كه ممكن است در وجود بدرقهكنندگان آنها باشد، به اطلاعرساني دقيق درباره زمان پروازها و راهنمايي حجاج توسط عوامل فرودگاهي نیاز دارند و اينجاست كه اطلاعرساني توسط فرودگاهها از اهمیت بالاتري برخوردار ميشود.
وی اظهار داشت: با بخشي كه شما در پرتال شركت فرودگاههاي كشور ايجاد كرده ايد، زائر ميتواند از هرگونه تاخير آگاه شود.
در اين نشست رحمتاله مهآبادي، رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور نيز اشاره به وجود برخي مشكلات در سالهاي گذشته، درباره اقدامات انجام شده براي اطلاع رساني به حجاج، مديران كاروانها و ساير درخواستكنندگان اطلاعات پروازها از طريق پرتال روابطعمومي و سامانههاي تلفني و همچنين در نظر گرفتن افرادي با كاورهاي ويژه براي راهنمايي حجاج در ترمينالهاي فرودگاهي، گفت: اگر تا زمان برگشت حجاج اسامي آنان در اختيار شركت فرودگاههاي كشور قرار داده شود، شايد ما بتوانيم خدماتي آنلاين را ارائه دهيم كه مستقبلين حجاج با جستوجوي نام آنها، به اطلاعاتي درباره زمان پرواز برگشت و فرود هواپيماي آنها در فرودگاه مقصد دست يابند.
وي با اشاره به فعاليت كارشناسان خبري براي تهيه و درج آخرين اخبار مربوط به سفر زائران خانه خدا از فرودگاههاي كشور، بر تلاش فرودگاهيان بر ارائه خدمات باكيفيت و به ويژه راهنمايي حجاج به منظور استرسزدايي از وجود آنان تاكيد كرد.
مهآبادي گفت: كاركنان فرودگاهي در مدت زماني محدود عاشقانه براي ارائه خدمات مطلوب به زائران حانه خدا كار كردهاند. ضمن اينكه امسال هماهنگيهاي زيادي با تمامي ارگانها، نهادها و سازمانهاي حاضر در مجموعه فرودگاهي به ويژه فرودگاه بينالمللي امام خميني(ره) انجام شده است تا كارها به بهترين و روانترين شيوه انجام شود.
وی ادامه داد: مجموعه اقدامات انجام شده با هدف تسهيل امور و كسب رضايت خداوند متعال توسط مسئولان فرودگاهي صورت گرفته است. من به همكارانم گفتم كه دوست دارم امسال يك كار نمونهاي را درباره خدماترساني به حجاج انجام دهيم.
به گفته مهآبادي، علاوه بر اطلاعرساني از طريق پرتال روابط عمومي، مراكز اطلاع رساني تلفني و پيام كوتاه در 19 مركز استان كه پروازهاي حج از آنجا انجام ميشود، آماده خدماترساني به حجاج و ساير افرادي است كه خواهان كسب اطلاعات در اين بارهاند.
وی همچنین اعلام کرد: شماره 096633 در فرودگاه امام خميني(ره) كه البته يك تلفن ملي است و جوابگوي تماسها از سراسر كشور است، همراه با شماره 199 در 18 فرودگاه ديگر آماده پاسخگويي به سوالات است. تلفن 096633 به صورت خودكار آخرين اطلاعات پروازهاي حج را به تماس گيرندگان ارائه ميدهد. همچنين براي امكان پاسخگويي به تماسهاي تلفني پرشمار در ايام حج، سيستم رايانهاي براي شماره تلفن 096633 آماده شده است تا پاسخگويي براي تمامي تماسها به خوبي انجام شود.
در اين جلسه همچنين بر وجود همدلي ميان شركت فرودگاههاي كشور و سازمان حج و زيارت تاكيد و از آن به عنوان عاملي براي پيشبرد كارها و ارائه خدمات مناسب به زائران خانه خدا ياد شد.
شایان ذکر است اولین گروه از زائران ایرانی حج امسال ، روز یکشنبه اول شهریور ماه عازم سرزمین وحی خواهند شد و پروازهای رفت حجاج ایرانی بیت الله الحرام تا 26 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
در حج امسال 64 هزار ایرانی در قالب 255 پرواز به حج اعزام خواهند شد.